tisdag 11 maj 2010

Varje lektion - ny föreställning

Jag har nu kikat och undersökt vad en smartboard skulle ge mig som lärare. Jag har den inställningen att varje lektion är en ny föreställning och att den ska vara unik för den aktuella undervisningsgruppen. Med den inställningen faller idéen med att förbereda material som kan visas. Ska jag ha en demo eller presentation tycker jag att det fungerar bra med en enkel projektor. Man kan i och för sig spara det som man ev ritar på tavlan. Det kan vara skönt att bara ladda upp bilderna på webbplattformen, men kommer då eleverna i längden vara lite slöare när jag gör mina "Kurt-Olsson-bilder" med tillhörande förklaringar och gester? Det jag upplever nu är att de verkligen är med i mitt ritande och att de gör enkla skisser/anteckningar själva. Kommer de sluta med det när de vet att det snart finns på webben? Jag brukar vara såld på olika tekniska lösningar, men i detta fall är jag skeptisk. Ska kanske tillägga att vi fortfarande kör på svarta tavlor med kritor istället för whiteboards. Det är skönt att vara lite konservativ ibland ;)

2 kommentarer:

  1. Usch och fy för svarta tavlor och kritor :) Jag tror på variation. Självklart behöver inte allt nytt vara enbart bra men jag tror ändå att du ska ge det en chans. Det ena utesluter ju inte det andra. Som du säger så ska varje lektion vara en ny "föreställning" och det tror jag man lättare upp når om man varierar sig och använder både penna och papper + digitala hjälpmedel. Lägg inte ut allt på nätet så tvingas eleverna att alltid hänga med och anteckna. Man får vara lite lurig ibland ;)

    SvaraRadera
  2. Håller med Stephanie, varför kasta ut "barnet med badvattnet"? Och kanske kan du engagera dina elever mer, de är ju inte bara åskådare till din föreställning utan kan bli ännu mer engagerade som medskapare... något att fundera över. kanske ritar de minst lika spännande krumelurer och har något att tillföra till dina lektioner.

    Ge det en ny chans!

    SvaraRadera