Jag sitter nu som bäst med rättning av examinationsmaterial och när jag får lite tid över skissar jag på idéer inför nästa läsår. Jag har nu hittat lite dokumentation om hur man kan sammankoppla Google Apps med Moodle som vi använder.
Jag tänkte jag skulle introducera portfolios för elever till nästa år. Min tanke var att det skulle ligga helt i Google Sites. Jag har haft och har fortfarande lite tankar och frågor runt detta. Kan det uppstå situationer då svagare elever känner sig mer pressade/svaga då de ser de starkare elevernas arbeten eller blir de inspirerade till arbete? Jag vill ju inte lägga mer börda på de svagare eleverna. Bör man ha restriktioner på vilka som kan komma åt portfolion eller ska den ligga helt öppet?
Någon som har erfarenheter av nätbaserade portfolios (och kanske mer specifikt Google Sites)?
måndag 24 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det är en fin balansgång mellan press och inspiration och hur du än gör kommer det alltid finnas elever/studenter som känner sig pressade. Min erfarenhet (som universitetslärare i engelska) är ända att stämningen i gruppen aldrig blir så härlig som när man kan få studenterna att dela med sig av sina tankar och idéer. Dom är VERKLIGEN intresserade av vad kompisarna har att säga. Dina elever är nog ännu mer inkörda på "sharing" och dom är sannolikt kloka nog att lära och inspireras av varandra.
SvaraRaderaNågot man kan göra för att synliggöra och stärka elever är t ex att med jämna mellanrum lyfta fram ett citat från något eleverna skrivit och kommentera detta. Jag brukar göra det anonymt och jag lovar: alla sitter på helspänn och lyssnar som bara den. Kanske kan det t o m finnas en poäng att inte göra det anonymt. Du skulle kunna ha veckans kloka tanke el. liknande.
Ett annat alternativ är att inte låta alla elever ha tillgång till allas portfolios utan göra det i mindre grupper, med peer review inom gruppen.
Erfarenhet av Google Sites har jag inte, men jag blir nyfiken på det nu efter att ha läst din blogg!
Åå vad spännade! Visste inte att det finns nätbaserade portfolios. Håller själv på att starta upp en c-uppsats om bloggar som pedagogisk dokumentation. Kanske man borde byta spår och istället undersöka hur pedagoger och elever upplever nätbaserade portfolios?! :) har aldrig hört talas om Google Sites men ska genast kolla upp det. Tycker absolut att du ska prova på dina ideer nästa termin! och E gav ju bra tips som du kan använda dig av! Lycka till :)
SvaraRadera