måndag 19 april 2010

Vem ska man tro på?

Under de närmaste veckor som gått har det uppmärksammats i media, bl.a. i Rapport på SVT, hur det informeras och undervisas om källor på nätet och källkritik. Jag diskuterade detta lite informellt i ett par undervisningsgrupper. Det jag kunde märka var att ämnet borde introduceras tidigare i skolan. Förmodligen skulle det räcka med en enklare introduktion av ämnet under exempelvis åk4-6, för att sedan få en djupare insikt i de senare åren och på gymnasiet.

Frågan om Wikipedias status som källa diskuterades också. Den tanke som uppkom under ett av samtalen var att man borde kunna lita på wikipedia mer eftersom fler kan granska och rätta ev fel. Det går även att följa diskussioner rörande den enskilda artikeln. Om man nu inte kan lita på wikipedia som källa, kan man då lita på ex NE och liknande webbplatser, som publiceras av vinstdrivande företag?

2 kommentarer:

  1. Jättebra att ni har de här diskussionerna med eleverna på Forsmark och jag kan bara hålla med om att behöver börja tidigt, redan i mellanstadiet med frågor som "vad kan man egentligen lita på" av allt man läser och hör på nätet och på TV?

    Ja, varför ska man lita mer på NE än på Wikipedia? Vad svarade eleverna på det?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att det är viktigt att börja tidigt och att det finns en rödtråd i informationen om källorna. Många elever tror tex att alla bilder som finns utlagda på nätet är fria att använda hur som helst. Om eleverna inte fått information om lag och rätt på nätet genom alla skolstegen är det svårt att förstå när något helt plötsligt inte blir laglit när de kommer på gymnasiet. Jag får ofta höra men det har vi alltid fått göra innan!!

    SvaraRadera