I och med de olika applikationerna och teknikerna vi ser under "Web2.0" så lägger vi ut mer och mer om oss själva och andra. Frågan är hur medvetna vi och kanske framförallt de yngre är om att det som läggs ut är publik information och därmed är svår att stoppa publicering av. Det är inte bara svårt att stoppa en specifik publicering utan det kan vara svårt att kontrollera spridningen av informationen.
Det händer ibland att jag kommenterar elevers bloggar, med följden att de reagerar på att jag läser deras personliga/privata bloggar. Det blir ofta starten på diskussioner och frågeställningar rörande förhållningssättet till bloggar etc. När eleven kommer till insikt att bloggen ligger öppen för alla tycker jag mig märka att kreativiteten sjunker en aning, för att sedan öka. Hur ska man hantera bloggar i klassen/kursen? Ska man låsa sina bloggar för insyn, nyttja läroplattformars bloggar eller släppa det fritt?
torsdag 8 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det var ju spännande att du fått reaktioner från dina elever. Nu kan ni verkligen diskutera detta, hur tänker de själva? är det privat? vilket förhållningssätt har de och förändras det efter detta? Har de också märkt att deras kreativitet sänkts och vad tänker de om det?
SvaraRaderaEtt bra initiativ att du kommenterar deras bloggar. Jag hoppas att du får positiva reaktioner om förståelse för mediet. Det skulle vara intressant att ta del av vad för reaktioner de får och hur diskussionen går.
SvaraRadera