tisdag 6 april 2010

Digitalt lärande - en generationsfråga?

Jag har under ett par år använt mig av olika plattformar och pedagogiska IT-hjälpmedel både som lärare och elev. Det jag har uppmärksammat under dessa år är främst två saker.
  • De flesta läroplattformar är i grunden framtagna utan tanke på pedagogisk verksamhet utan mer som portallösningar. Detta kan vara lite frustrerande då man ska försöka att implementera sina pedagogiska idéer. Varför är det ofta så att man tar fram en programvara alt plattform först för att sedan ställa pedagogiska krav och inte tvärtom?
  • Den andra iaktagelsen jag gjort är att de flesta lösningarna rörande IKT-verktyg är att de tenderar till att diskriminera de som ej har datorvana i dagens samhälle. Det är inte ovanligt att den äldre generationen känner sig tillhöra den kategorin datoranvändare. Är det inte dags att ställa sådana krav vid framtagandet av IKT-lösningar så att man ej diskriminerar ex åldersgrupper? Det torde vara en bagatell, då man redan idag är vana att hantera exempelvis olika typer av funktionsnedsättningar.
Mer IKT-lösningar, som har pedagogiken/inlärningen som främsta mål, till folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar